Ekonomistler endişeli: Küresel ekonomide belirsizlik derinleşiyor

Koruma Poliçaları ve Ticaretteki Dalgalanmalar Küresel Ekonomik Büyümeyi Olumsuz Etkiliyor

Dünya Ekonomik Forumu (WEF), ekonomide korumacı politikalar ve tarifelerdeki dalgalanmaların yıl başından beri küresel ekonomik büyüme görünümünü olumsuz yönde etkilediğini, artan belirsizliklerin uzun vadeli stratejik kararların ertelenmesine ve küresel ekonomide yapısal bir değişime yol açabileceği konusunda uyarılarda bulundu.

WEF’in kamu ve özel sektörde görevli başekonomistlerle yaptığı “Başekonomistler Görünümü” anketi sonuçları yayınlandı.

Ankete katılan başekonomistlerin %87’si ABD’nin mevcut ekonomi politikalarının küresel çapta kalıcı etkiler yaratacağını ve bu durumun stratejik iş kararlarını geciktirip resesyon riskini artırabileceğini öngörüyor.

Başekonomistlerin %79’u mevcut jeoekonomik gelişmeleri, kalıcı bir yapısal dönüşüm işareti olarak görürken %82’si küresel belirsizliğin “olağanüstü derecede yüksek” olduğunu vurguluyor.

Başekonomistlere göre ticaret politikaları (%97), para politikaları (%49) ve maliyet politikaları (%35) gibi alanlarda belirsizlik en yüksek düzeyde yaşanıyor.

Bölgesel Büyümelerde Beklentiler Farklılaşıyor

Nisan ayında yapılan ankete katılan başekonomistlerin %77’si ABD’de 2025 sonuna kadar zayıf veya çok zayıf büyüme öngörürken %79’u yüksek enflasyon ve %76’sı doların zayıflayacağını tahmin ediyor.

Almanya’da ise mali genişleme beklenirken, Çin’e ilişkin beklentiler konusunda fikir birliği sağlanamadı.

Yapay Zeka Küresel Büyümeyi Şekillendirecek

Yapay zeka, gelecek 10 yılda küresel büyümeyi etkileyen önemli bir faktör olarak öne çıkıyor.

Ankete katılan başekonomistlerin %46’sı yapay zekanın küresel GSYH’ye %0-5 puan arasında katkı sağlayacağını düşünürken %35’i bu katkının %5-10 puan arasında olacağını tahmin ediyor. Yapay zeka kaynaklı büyümenin dinamikleri arasında görev otomasyonu, inovasyonun hızlanması ve çalışan destekleme teknolojileri yer alıyor.

Ancak ekonomistlerin yapay zeka konusundaki endişeleri de oldukça yüksek. Katılımcıların %47’si yapay zeka nedeniyle net istihdam kaybı beklerken, yalnızca %19’u istihdam artışı öngörüyor.

Başekonomistlere göre, en büyük risk yapay zekanın dezenformasyon ve toplumsal istikrarsızlık yaratmak için kötüye kullanılması.

Bu nedenle, yapay zekadan tam anlamıyla yararlanabilmek için hükümetlerin ve özel sektörün güçlü adımlar atması, hükümetlerin yapay zeka altyapısına yatırım yapması, kilit sektörlerde benimsenmesini teşvik etmesi, iş dünyasında süreçlerin yapay zekayla uyumlu hale getirilmesi ve çalışanlara bu alanda eğitimler verilmesi gerektiği öneriliyor.

Related Posts

TOBB açıkladı: Yılın ilk 7 ayında kurulan şirket sayısı azaldı, kapanışlar arttı

TOBB açıkladı: Yılın ilk 7 ayında kurulan şirket sayısı azaldı, kapanışlar arttı

Grevdeki işçiler eylemi patronun evine taşıdılar

Dilovası’nda faaliyet gösteren İsveç sermayeli OMSA Metal fabrikasında çalışan işçilerin sendikal mücadelesi 44. gününde sürüyor. Birleşik Metal-İş Sendikası’nda örgütlenen işçiler, patronun hukuk tanımaz tutumuna karşı bu kez şirketin Genel Müdürü …

Türkiye’de ilk kez gıda ürününe karekod basıldı

8 Mayıs 2025 tarih ve 32894 sayılı resmi gazetede yayımlanan yönetmeliğe ait değişiklikle satış ve toplu tüketim yerlerinde gıda karekodu zorunlu kılındı. 29 Mayıs 2025 tarihinde duyurularak 60 günlük süre başlatılan ve 28 Temmuz 2025 tarihinde …

Borsa İstanbul neden coştu? Ekonomist Oğuz Demir açıkladı

Borsa İstanbul 100 (BIST 100) endeksi, günün işlemlerinde 11.301 puana kadar yükselerek tüm zamanların en yüksek seviyesini gördü. Bu rekor, 18 Temmuz 2024 tarihinde ulaşılan 11.252 puanlık önceki tarihi zirvenin üzerine çıktı. Borsa İstanbul’da BIST …

Taksitsiz kredi kartı borcu 1,5 trilyon lirayı aştı

Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu’nun (BDDK) paylaştığı haftalık bültene göre, bankaların bireysel kredi kartı alacakları 2 trilyon 357 milyar 97 milyon lira oldu. Bireysel kredi kartı alacaklarının 1 trilyon 522 milyar 261,2 milyon lirasını taksitsiz borçlar oluşturdu.

Markalara indirim de çare olmadı

518 markayı çatısı altında barındıran Birleşmiş Mar­kalar Derneği’ye (BMD) üye firmaların yüzde 65’i indirim kampanyalarına rağmen temmuzda, haziran ayı cirosunu yakalayamadı. Hazirana göre adet satışlarının düştüğünü beyan edenlerin sayısı yüzde 57 oldu.